هدف ازايجاد اين تارنما دراختيار گذاشتن دلنوشته ها،مقاله ها و آثارپژوهشي مولف ، درزمينه هاي علوم اجتماعي ، فرهنگی ، اعتقادی ، تاریخی و.......ميباشد.
۱۴۰۲ آبان ۲۰, شنبه
شبه مدرنیته مستبدانه-3
ترقی و مدرنیزاسیون در ایران ، نکته های ظریف و کوچک-قسمت سوم-3
توجه : جرقه اولیه ذهنی نگارش این مقاله توسط مولف ، بعد از دیدن یک #کلیپ کوتاهی از تهران سال ۱۳۱۲خورشیدی ، دورانِ #رضا_شاه ، زده شد ، و در نتیجه این مقاله به نگارش درآمد.
۶- بهصورت تیتر وار یک سری خدماتی که در منابع تاریخی به دوران ناصرالدین شاه و صدراعظم و وزرای خردمندش مانند امیرکبیر و علیقلی میرزا اعتضاد السلطنه نسبت میدهند ، میپردازیم :
ساخت اولین مدرسه ایران
اولین پادشاه سفرکرده ایران به اروپا
تأسیس شورای دولت و شش وزارتخانه.
تأسیس عدلیه اعظم و دیوان مظالم.
ضرب نخستین سکه نوین.
تأسیس نخستین بانک در ایران
چاپ اولین اسکناس
چاپ اولین تمبر
ارسال نخستین تلگراف در ایران
ایجاد اولین خیابان مدرن
تأسیس اولین موزه ملی
تأسیس اولین باغوحش
ساخت اولین عمارت 5 طبقه
اولین ساعت ایران
اولین قطار ایران
نخستین مجسمه شهری ایران
نخستین کارخانه صنعتی ایران
نخستین عکاسخانه ایران
اولین عکسبرداری و اولین پادشاه عکاس.
ایجاد مدارس جدید بجای مکتب خانه در زمان ناصرالدینشاه.
ایجاد بلدیه ( شهرداری) در زمان ناصرالدینشاه و ...
منبع : مقاله بلند دوران قاجار بدون عینک پهلوی.
۷- ایجاد آموزش عالی و یا همان دانشگاه در ایران ، در زمان ناصرالدینشاه :
تأسیس دارالفنون توسط امیر کبیر
سردار عباس میرزا در دوران فتحعلی شاه ، در پُست نایب السلطنه اولین بار تعدادی دانشجوی بورسیه را جهت تحصیلات به اروپا اعزام داشت.
در سال1811بود که ایران نخستین دانشجوی خود را به خارج از کشور اعزام داشت. این رقم در سال1930میلادی در دوران رضاشاه فراتر از 1500دانشجو بود.
نکته بسیار مهم این میباشد که ، دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایران نیست،
بلکه حاصل ادغام و تجمیع چند مدرسه عالی موجود در دوران قاجاریه بود.
دانشگاه تهران که در دوران پادشاهی رضاشاه افتتاح شد ؛
اولین مرکز عالی بود ، که نام دانشگاه ، دقت کنید فقط نام دانشگاه برای آن انتخاب شد.
قبل آن دانشگاههایی به نام موسسه مدارس عالی و ... در ایران بود ،
ولی نام دانشگاه با تأسیس دانشگاه تهران ابداع و همگانی شد.
ادغام مؤسسات عالی زیر موجب افتتاح دانشگاهی به نام دانشگاه تهران شد :
با ادغام کردن دارالفنون،
مدرسه علوم سیاسی،
مدرسه طب،
مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی،
مدرسه فلاحت مظفر (اولین مدرسه کشاورزی در ایران)،
مدرسه صنایع و هنر (تأسیس توسط کمالالملک)،
مدرسه عالی معماری،
مدرسه عالی حقوق،
و چند مرکز آموزش عالی دیگر تهران دایر گشت.
منبع :
۱-تاریخ معاصر ایران در دوره قاجار-انتشارات بدرقه جاویدان- محمود حکیمی.
۲-مقاله بلند دوران قاجار بدون عینک پهلوی-محمد برزگر.
۸- تاسیس سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت اسناد جدیدتر و مدرن تر در دوران پادشاهی رضاشاه.
۹- ایجاد امنیت عمومی در دوره رضاشاه ، متاسفانه با نادیده گرفتن امنیت اقتصادی و اجتماعی مردم با غصب اموال ملت توسط سازمان املاک شاهنشاهی و دستگیری ، زندانی نمودن ، شکنجه و اعدامِ آزادیخواهان و دگر اندیشان وطن دوست؛
و اعضای احزاب و گروهها و اتحادیه های کارگری و جمعیت زنان آزاده و ...توام شد.
اجرای قانون نظام وظیفه اجباری در تمام نقاط کشور (مصوب 1304).
تاسیس راه آهن شمال جنوب ایران ، با بودجه داخلی بر سر مالیات های قند و شکر از مردم.
دولت بریتانیا از همان ابتدا اعتقاد داشت که این خط آهن از شمال به جنوب کشیده شود، تا بتواند جهت حمله احتمالی به روسیه و سپس شوروی پس از انقلاب اکتبر 1917 استفاده شود.
در جنگ جهانی دوم با حمله هیتلر به شوروی،و با اتحاد دو کشور متخاصم شوروی و انگلیس،ایران درشهریور۲۰ اشغال شد.
راهآهن جنوب به شمال که در آن زمان هممرز با شوروی بود شاید از جنبه نظامی مهمتر از جنبههای تجاری بوده باشد. چنانکه رضاشاه خطاب به مأمور تبعید خود یعنی سر کلار مونت اسکراین میگوید: «شما میگویید که به ایران به عنوان یک کانال ارتباطی جهت حمل تجهیزات جنگی مثل تانک و توپ به شوروی احتیاج داشتید. بسیار خوب ولی اگر به جای انجام عملیات اسفبار در مملکت، قبلاً مرا از موضوع مطلع میکردید من میتوانستم تمام راهآهن سراسری ایران را در اختیارتان بگذارم». دکتر مصدق که یکی از مخالفان احداث راهآهن جنوب به شمال بود به جنبههای اقتصادی و نظامی آن اشاره میکند: «برای ایجاد راه دو خط بیشتر نیست، آنکه ترانزیت بینالمللی دارد ما را به بهشت میبرد و راهی که بهمنظور سوقالجیشی ساخته میشود ما را به جهنم و علت بدبختیهای ما هم در جنگ بینالملل دوم همین راهی بود که اعلیحضرت فقید ساخته بود». (فرهاد رستمی، پهلویها، تهران، مؤسسه مطالعات تایرخ معاصر ایران، 1387، ج 1. صص 31 ـ 32.)
ساخت اولین فرودگاه مهم در کشور بنام فرودگاه مهر آباد در سال ۱۳۱۸خورشیدی و...
به قلم : #مهدی_گلمحمدی
ادامه دارد.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر